Terkini
  • Terkini

    Isnin, 22 Disember 2008

    FUTSAL PANTAI (You See, You Feel & You Tell)

    Salam..Perkara yg Hj bentangkan memang menarik untuk di kongsi lebih-lebih lagi bila ianya jadi kenyataan, menurut cadangan, perkara mempromosikan punang mesti bermula dari penduduk punang sendiri, kita kena berubah, semua nya ntak mustahil bila kita berusaha dan berfikiran positif, mungkin cadangan hj ini menjadi salah sumber rezeki satu hari kelak pada penduduk punang,

    sebab kita mengalami kekurangan pendapatan nelayan di sebabkan pencemaran yang berlaku dari pembuangan sisa kelapa sawit (mungkin juga), nelayan kita sebelum ani terkenal dgn jolokan “Nelayan Terkaya di Sarawak” iaitu di sebabkan tukaran wang asing (Brunei) yg berlaku pembelian secara langsung di laut.
    Tapi saya juga mencadangkan untuk permulaan cara mempromosikan kampung Punang selain daripada keindahan alam dgn membuat Aktiviti tahunan dan di masukkan dalam calendar Punang contohya:
    1.Sukan:
    Sukan adalah aktiviti yang boleh mengeratkan silaturahim walaupun berlainan bangsa dan agama jika di buat dgn penuh disiplin,

    FUTSAL PANTAI:
    Kita boleh menganjurkan FUTSAL PANTAI di musim air surut petang, kita boleh menjemput semua kampung di bahagian Lawas mahupun Negeri Sarawak untuk turut serta dalam acara ani, dari sini kita promosikan benda yg kita ada seperti yang HJ sebutkan td dan kalau ada lagi benda harta Punang yang menarik dan kita terlepas pandang kita boleh dedahkan sama-sama. Futsal pantai ini belum pernah lg di dengar ada di buat di mana-mana di Malaysia mahu pun Brunei dan mungkin ada cuma saya saja yg ntak mengikuti perkembangan nya, tapi cuba fikir sejenak permainan ini bila kita jadikannya kenyataan, silap-silap satu Sarawak dan Brunei akan menyebut nama Punang..”Wah dak kampung Punang di Lawas nun molah pertandingan Futsal Pantai , best kali oo, cuba tahun depan ta ngikut, nceri main Futsal di pantai bah”

    TAKRAW PANTAI:
    Kampung Punang memang terkenal dengan pasukan Takraw yang di geruni di bahagian Lawas mahupun Limbang, kita boleh membuat perubahan pada permainan ini lain dari yang lain, kita buat pertandingan ini juga di pantai Punang, mungkin bunyinya pelik, tapi cuba kita fikir secara rasional keistimewaan nya bila di buat di pantai Punang, mungkin kalau pasukan Thailand ikut serta pun belum tau menjadi juara, silap-silap Sufur jadi killer terbaik.

    Ataupun acara sukan ini kita masukkan dalam salah satu acara untuk Pesta Lawas.
    Kitani kena bermula dari yang mampu kita buat, kita boleh menarik pelancong dalam negeri dulu, bila dah nama kampung kita di sebut oleh orang Kuching, Sibu, Bintulu, Miri, Brunei dan lain kita dah Berjaya untuk langkah pertama, maksud saya nama Punang dah di bibir org Sarawak dan Brunei di sebabkan Sukan yang UNIK td, dari sana kita promosikan segalanya, mungkin pada musim cuti sekolah org Brunei dan Sarawak biasanya melancong ke KK Sabah sebelum ini Lawas/Punang Cuma di lintasi, tak mustahil selepas ini mereka akan singgah untuk melihat sendiri, merasa sendiri kehebatan kita..dan akan menceritakan arah keluarga dan kawan mereka seperti yg Hj katakan YOU SEE! YOU FEEL! YOU TEEL!, bila dah nama Punang senang di sebut di mana-mana, mungkin pelancung dari luar Negara yg datang ke Kuching akan bentanyakan pada pemandu pelancung mereka untuk pergi tempat-tempat menarik dan unik di Sarawak, nda mustahil diorang akan menyebut nama Punang diantara tempat-tempat menarik untuk di lawati, tapi yang paling penting untuk mempromosikan Punang ialah penduduk Punang sendiri harus berubah dari aspek kesedaran kerana hasil nya nanti kita boleh kongsi bersama, bagi yang berniaga secara kecil-kecilan mungkin memdapat rezeki yang lebih, insyaallah kita akan Berjaya, apa komen anda?


    *Jika ada cadangan yang lain marilah kita kongsi bersama, PUNANG GEMILANG
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    3 KOMEN:

    1. Banar tu cadangan atu..satu idea bernas dan mengancam..NAMA komersial nya ialah 'bolasepak pantai'.kanak-kanak baru ani..bnyk pndai main bol bah..skil mcm lagi.manatau banar salah seorng jadi pemain Malaysia..Macam aku jangan kira..memang sudh pemain malaysia sebatah-batah ani..MALAYSIA LNG..

      BalasPadam
    2. Bisai jua tu ah..

      BalasPadam
    3. Saudara@Saudari Ambuyat (Penulis),bukan niat saya untuk mengkritik tentang Tulisan Ambuyat.Hanya sekadar memperingatkan,didalam arena penulisan kita hendaklah waspada dengan 'Ejaan' disamping itu kita hendaklah tahu 'Etika' seorang penulis.Tatabahasa serta ejaan sangat penting didalam sesebuah tulisan yang dihasilkan kerana bahan tulisan kita mungkin akan jadikan rujukan para pelajar.Ingatlah sebelum menghasilkan/menerbitkan sesebuah tulisan tapis sehabis-habisnya dari berbagai faktor.Sama-samalah kita memertabatkan'Bahasa Malaysia' kita !! Salam dari DBP Shah Alam.

      BalasPadam

    Komen bisdikita di sini tapi usai-usai pulang

    Item Reviewed: FUTSAL PANTAI (You See, You Feel & You Tell) Rating: 5 Reviewed By: AMBUYAT
    Scroll to Top